Zdj\ecie przedstawia widok na Sanok
Podkarpackie,  Polska,  Wyróżnione

Sanok – miasto Beksińskiego. Nasza propozycja jednodniowej wycieczki

Jak wiecie z naszego Instagrama niedawno odkrywaliśmy urok Bieszczad. Jeżeli nie, to bardzo Was na niego zapraszamy 🙂

Pierwszy raz nie mieliśmy skonkretyzowanego planu wycieczki i zwiedzanie Sanoka było dla nas spontaniczną decyzją. Spędziliśmy w nim cały dzień i uważamy, że tyle czasu wystarczy, by zobaczyć najważniejsze rzeczy w tym mieście.

Zdjęcie przedstawia ratusz w Sanoku
Oto nasza propozycja na spędzenie aktywnego czasu w mieście Beksińskiego:

Zamek w Sanoku

Obecnie w środku mieści się Muzeum Historyczne, które założono w 1934 roku. Wystawy zostały podzielone na kilka segmentów. Na samym dole znajduje się zbrojownia i fragment byłego schronu z II wojny światowej, więc jeżeli jesteście fanami militariów to na pewno znajdziecie tam coś dla siebie. Następnie przechodzi się do wystawy malarskiej i sztuki współczesnej. Usadowione one są w komnatach co dodaje im niewyobrażalnego charakteru. Kolejnym poziomem jest sztuka sakralna i cerkiewna oraz zbiory archeologiczne.

NASZA OCENA ATRAKCJI

Obydwoje zgodnie twierdzimy, że najlepszą częścią tego zamku była zbrojownia. Co do pozostałej części uważamy, że było zbyt mało „zamku w zamku” i czujemy lekki niedosyt, ponieważ nie ukrywamy, że bardziej nastawialiśmy się na lekcję historii niż galerię sztuki.

Zdjęcie przedstawia Zamek w Sanoku

Galeria Zdzisława Beksińskiego

Znajduje się ona również w zamku, ale postanowiliśmy zrobić z tego oddzielny punkt wycieczki z uwagi na jej wyjątkowość na arenie międzynarodowej. Zobaczyć tam można największą kolekcję twórczości Zbigniewa Beksińskiego ( dla tych co przespali tą lekcję w szkole był on z Sanoka), Dodatkowo znajduję się tam odtworzona pracowania z warszawskiego mieszkania. Jako ciekawostkę dodamy, że przepisał on w swoim testamencie całą swoją twórczość na rzecz Muzeum historycznego w Sanoku.

NASZA OCENA O ATRAKCJI:

Mimo, że nie jesteśmy koneserami sztuki i wielu rzeczy nie rozumiemy ( nie, że się nie staramy po prostu nam to nie wychodzi 😉) uważamy, że Galeria dużo nam opowiedziała o nim, a nasza wiedza była dość nikła w tym temacie. My osobiście polecamy każdemu, ponieważ sami wyszliśmy z niej będąc pod ogromnym wrażeniem.

Zdjęcie przedstawia rzeźbę Beksińskiego
PRAKTYCZNE INFO:

Muzeum znajduje się na ulicy Zamkowej 2.
Ceny biletów do całego zamku:
13 zł – ulgowy
18 zł – normalny
48 zł – rodzinny

Obok znajduje się płatny parking w cenie 3zł za pierwszą godzinę, a każde rozpoczęte 30 minut kosztuje 2 zł.
Nam zwiedzanie zajęło niecałe 1,5h.

Muzeum Budownictwa Ludowego

Czy wiedzieliście, że Sanok ma swój skansen? My też nie, na szczęście udało nam się tam dotrzeć. Samo muzeum funkcjonuje od roku 1958 i trzeba przyznać, że udało się w tym miejscu zebrać naprawdę imponującą kolekcję zabytków. Obiekt otwarty jest przez cały rok, jednak należy zwrócić uwagę, że poza sezonem godziny otwarcia są wyjątkowo krótkie.

NASZA OCENA O ATRAKCJI:

Mamy bardzo mieszane uczucia związane z tym skansenem. Żeby dobrze Wam przedstawić co mamy na myśli, spróbujemy Wam to krótko zobrazować. Czuliśmy się tam, jakbyśmy weszli np. do Muzeum w Luwrze, ale wszystkie eksponaty byłyby zasłonięte, a jedynie widoczne tabliczki ( które Wojtek na pewno by przeczytał 😊 ). Godzinę chodziliśmy po całym obiekcie i podziwialiśmy wszystko co jest na zewnątrz nie czując w ogóle tego miejsca i kiedy już wychodziliśmy natrafiliśmy na bardzo miłą Panią, która była odpowiedzialna za otwarcie domków na głównym ryneczku. I faktycznie jak już mieliśmy możliwość wejścia do wnętrz to klimat tego miejsca zdecydowanie się poprawił. Ale rynek to tak naprawdę mała część tego ogromnego skansenu. Resztę rzeczy niestety można zobaczyć tylko jeśli wykupi się przewodnika, który kosztuje aż 70 złotych! Rozumiemy jeżeli są to większe grupki wtedy koszt się rozkłada, ale jeżeli jedziecie we dwójkę ( a widzieliśmy, że znaczna część osób poza sezonem się tak wybiera) to cena jest za wysoka.
Z tego co wiemy w sezonie domki w ryneczku są otwarte i nawet można zobaczyć prace stolarza, zegarmistrza itp, ale poza sezonem ( tak jak my byliśmy) trzeba szukać i pytać o możliwość zobaczenia wnętrz. Ale tutaj znowu, nikt nam o nie powiedział, że tak to wszystko wygląda i mieliśmy szczęście, że trafiliśmy na Panią z kluczami, bo nie każdy miał okazję zobaczyć te domki od środka, a trzeba przyznać, że klimat w nich panuje niesamowity.

Zdjęcie przedstawia fragment dawnego domku w skansenie
Zdjęcie przedstawia piekarnie w Muzeum Budownictwa Ludowego
Zdjęcie przedstawia Wojtka obok starego wozu strażackieg w Muzeum Budownictwa Ludowego
PRAKTYCZNE INFO

Cena biletu:
Normalny – 20zł
Ulgowy – 15 zł
Dzieci do lat 7 – bezpłatnie

Parking znajduje się obok i jest darmowy

NASZE INNE CIEKAWE PROPOZYCJE:

Ławeczka Dobrego Wojaka Szweja – pewnie niewielu z Was kojarzy Wojaka Szweja. Nic dziwnego, w końcu postać ta pojawiła się w antywojennych humoreskach Haška ponad sto lat temu. Ale dlaczego możemy go znaleźć w Sanoku? Ponieważ Hašek umieścił akcję pewnych epizodów swojej powieści właśnie w tym mieście.

Zdjęcie przedstawia Ławeczkę Wujka Szwejka

Kopiec Adama Mickiewiczajest to niewielki kopiec, wręcz można go nazwać pagórkiem, szczególnie jeżeli ktoś ma porównanie z krakowskimi kopcami. Mieści się on w Parku również nazwanym na cześć naszego Wieszcza Narodowego. Park jest dość duży, dobrze zagospodarowany, posiada liczne ławeczki więc będzie idealnym miejscem na odpoczynek od miejskiego zgiełku.

Zdjęcie przedstawia Kopiec Adama Mickiewicza w Sanoku

Proziakowniana to miejsce trafiliśmy przypadkiem na sanockim rynku, jednak fakt, że w tym miejscu serwowana jest autentyczna kuchnia podkarpacka przekonało nas do spróbowania czegoś. Tutaj w formie swoistego street food, jednak „podkarpacie” bije stamtąd niesamowicie. Nigdy nie mieliśmy okazji zasmakować tej kuchni, ale dzięki temu miejscu wiemy, że musimy kiedyś spróbować.  Sukcesem proziaków jest soda oczyszczona która dodaje im niesamowitej pulchności.. Koniecznie musicie skosztować ten regionalny street food !

Zdjęcie przedstawia tabliczkę która znajduje sie obok Proziakowni - Szlak Kulinarny Podkarpackie Smaki
Zdjęcie przedstawia jedzenie z Proziakowni w Sanoku
Mamy dla Was propozycje co prawda nie w Sanoku, ale wydaje nam się na tyle intersująca, że warto zjechać z trasy.

Ruiny zamku Sobieńsą to pozostałości średniowiecznego zamku, które znajdują się na granicy Gór Słonnych. Obecnie nie wiele już ich pozostało, ale na samej górze zrobiony został punkt widokowy, który pokazuje piękną panoramę okolicy. Wejście jest darmowe, na dole znajduje się parking ( również bezpłatny), ale podejście jest dość strome i szczególnie zimą należy uważać bo jest ono bardzo oblodzone. W sezonie zimowym może również wejście na panoramę być zamknięte, my mieliśmy akurat szczęście i zastaliśmy otwartą furtkę.

Zdjęcie przedstawia ruiny zamku Sobień
Osobiście dla nas Sanok był miastem mieszanych uczuć, nie żałujemy, że je zwiedziliśmy, ale chyba oczekiwaliśmy czegoś więcej. W każdym razie my zachęcamy zawsze, żeby zwiedzać ile się da lokalne polskie miejsca i sami wydać swoje opinie! 🙂
Zdjęcie przedstawia rynek w Sanoku
Zdjęcie przedstawia ulicę na rynku w Sanoku

Jeżeli macie jakieś pytania, zapraszamy do kontaktu na naszych mediach społecznościowych, z chęcią Wam pomożemy 🙂